Sudoku, Kakuro ve diğer sayı bulmacalarının ayak izlerini takip eden Skyscrapers, Türkçe adı ile apartmanlar oyunu, öğrenmesi kolay, bağımlılık yapan mantık bulmacalarından birisidir. Çözmek için matematik gerektirmeyen onun yerine sadece mantığınızı kullanmanız gereken bu oyun her beceri ve yaştan bulmaca tutkunu için entelektüel bir eğlence kaynağı olabilir.
Oyun 1992 yılında Masanori Natsuhara tarafından icat edildi. İlk olarak, birçok ızgara bulmaca türüne öncülük eden, bir Japon bulmaca dergisi olan Puzzler’ın okuyucu gönderimleri bölümünde yer aldı. O zamandan sonra giderek daha fazla kişi tarafından oynanmaya başladı. Farklı türevleri çıktı, kutu oyunu haline geldi, oyunu online olarak oynamamız için çeşitli online platformlar ortaya çıktı.
Apartmanlar Oyununun Amacı Nedir?
Oyundaki temel amacımız; 1’den N’e kadar olan rakamları (N: satır veya sütun sayısı) belli kurallar doğrultusunda hücrelere yerleştirmektir. Oyunda kaç tane satır veya sütun varsa kare hücrelere, 1’den satır/sütun sayısına kadar olan rakamlar yerleştirilmelidir.
Örneğimiz 5 satır ve 5 sütundan oluştuğu için (5×5’lik ızgara), oyunda 1,2,3,4 ve 5 rakamları kullanılacaktır. Amaç, her ızgarayı 1’den 5’e kadar olan sayılarla doldurmaktır. Oyunun bu aşaması Sudoku’ya benzer. Temel kural her sayı her satırda ve sütunda yalnızca bir kez yer almalıdır. Aşağıda kolay, orta ve zor biçimde üç örneği görebilirsiniz. Oyunda istediğiniz boyutta ızgara kullanabilirsiniz.
Apartmanlar Oyunu Nasıl Oynanır?
Oyunu oynarken farklı yükseklikteki gökdelenlerden oluşan bir şehir bloğunun havadan görünümüne baktığınızı düşünmeniz gerekiyor. Bir hücredeki sayı, o hücredeki gökdelenin yüksekliğini gösterir. ( 4 sayısı 4 katlı bir apartman gibi). Izgaranın dışındaki bir sayı ise, o sayının perspektifinden baktığınızda, o satırda veya o sütunda kaç tane gökdelenin görülebileceğini tanımlar.
Gerçek hayatta da önümüzde yüksek bir bina varken arkadakileri görmeyiz. Ancak yüksek katlı bir apartmanın önünde alçak bir apartman var ise ikisini de görebiliriz. Sayıları yerleştirirken bu bilgiyi temel almanız gerekmektedir.
Yani kenarlarda gördüğünüz 1 rakamı o açıdan baktığınızda sadece bir apartman görüleceği, 2 rakamı sadece 2 apartman görüleceği anlamına gelir. tam olarak ne demek istediğimizi anlamak için aşağıdaki görseli inceleyiniz.
Aslında oyunda başka kural yoktur. Sadece bazı ipuçları olabilir. Apartmanlar oyununda sorular çözülürken genelde önce yüksek apartmanların yeri tespit edilir. Karelerin içine olasılıkları not etmek, birçok benzer bulmaca türünde olduğu gibi apartmanlar oyununda da işinizi kolaylaştıracaktır. Konunun daha iyi anlaşılması için örnek bir soru çözelim.
Apartmanlar Oyunu İle İlgili Bir Örnek
Aşağıdaki örneği çözmenize yardımcı olalım. Bulmaca 4×4’tür, bu nedenle gereken sayılar 1’den 4’e kadar olan sayılardır. Yukarıda da dediğimiz gibi işe en büyük sayıdan başlamalısınız. İlk kutumuz olan A’da 4 sayısı en büyüktür. Bu da o açıdan bakıldığından 4 apartmanın bile görüldüğü anlamlına gelir. Bu durumda en yüksek apartman en arkada olmalıdır. Sıralamamız da 1, 2, 3, 4 biçiminde olmalıdır.
Alttaki 1 ise, yalnızca 1 gökdelen görebileceğimiz anlamına gelir. Bu nedenle ilk görünen mümkün olan en yüksek gökdelen yani 4 olmalıdır. Bunları B’de yerlerine yazdık. Tüm sayılar her satır ve sütunda bir kez göründüğü için ilk sütunda 4 olduğunu da biliyoruz. ( Dikkatli bakarsanız diğer sütunlarda 4 daha önce bulundu)
Üst sıradaki kalan hücreler için yalnızca üç olasılık vardır. Izgaranın sağındaki 3 size üç gökdelen görebildiğinizi söylüyor. Bu durumda olası sayılar 2-3-1, 1-3-2 ve 3-1-2. İkinci veya üçüncü sütundaki rakamlar ile denk geldikleri için ilk ikisini eleyebiliriz. En üst satır 4-3-1-2 olmalıdır. Bu durumda da ilk sütun 4-1-2-3 biçiminde olmalıdır. Eğer 4-1-3-2 biçiminde sıralarsak oyunun kuralına uymaz. Bu durumda üç gökdelen görebilirsiniz. Oysaki ızgaranın dışında 2 yazdığı için 2 apartman görmemiz gerektiğini biliyoruz.
Her sayının her satırda veya sütunda yalnızca bir sayının görünmesi kuralına dayalı olarak, ızgarayı artık bir Sudoku gibi kalan sayılar ile doldurabilirsiniz. Böylece bulmacamız tamamlandı. ( Kafası karışanlara küçük bir not: F ızgarasını kontrol edelim. Örneğin altta 2 yazan sütuna bakalım. 2 gökdelen görmeniz gerekiyor. En öndeki 3’ü görüyorsunuz. Arkasındaki 2 ve 1’i göremiyorsunuz. Ancak 4 nolu gökdelen en uzun olan olduğu için onu da görebiliyorsunuz.)
Bu çözdüğümüz örnek oldukça kolaydı. Ancak umarız oyunun mantığını açıklayabilmişizdir. Çeşitli zorlukta soruları internette yapacağınız küçük bir aramada sizler de bulabilirsiniz. Yazının bitiminde okumaya devam etmek isterseniz: Üç Taş Oyunu (Tic-tac-toe) Basit Bir Oyundan Daha Fazlasıdır
Kaynak ve ileri okumalar için: C
Can you solve it? Rise to the Skyscrapers challenge; yayınlanma tarihi: 30 Temmuz 2018; Kaynak site: Guardian. Bağlantı: Can you solve it? Rise to the Skyscrapers challenge;/
Size Bir Mesajımız Var!
Matematiksel, 2015 yılından beri yayında olan ve Türkiye’de matematiğe karşı duyulan önyargıyı azaltmak ve ilgiyi arttırmak amacıyla kurulmuş bir platformdur. Sitemizde, öncelikli olarak matematik ile ilgili yazılar yer almaktadır. Ancak bilimin bütünsel yapısı itibari ile diğer bilim dalları ile ilgili konular da ilerleyen yıllarda sitemize dahil edilmiştir. Bu sitenin tek kazancı sizlere göstermek zorunda kaldığımız reklamlardır. Yüksek okunurluk düzeyine sahip bir web sitesi barındırmak ne yazık ki günümüzde oldukça masraflıdır. Bu konuda bizi anlayacağınızı umuyoruz. Ayrıca yazımızı paylaşarak da büyümemize destek olabilirsiniz. Matematik ile kalalım, bilim ile kalalım.
Matematiksel